Så brug da klokken

cyklist i høj fart

Cykelsport er populært, og som turrytter møder jeg flere og flere cyklister ude på de små landeveje. Desværre sker det tit, at min ellers så rolige og trafiksikre hest går totalt i panik, når en lydløs cyklist pludselig overhaler os bagfra. Det er en farlig situation. Dels kan hesten godt finde på at sparke ud efter cyklisten, og dels kan den finde på at smide sin rytter af i et flugtforsøg.

Det er utrolig vigtigt at cyklister i god tid gør opmærksom på sig selv, når de skal passere en hest bagfra. 50 meter før kan en bimlen med klokken eller et “halløj her kommer jeg” være med til at forebygge mange ulykker.

Cyklisten vækker hestens flugtinstinkt

Det er næsten umuligt at træne en hest til ikke at blive bange for lydløse cyklister. Når cyklisten pludselig dukker op bag hesten vækkes dens flugtinstinkt, og den tænker “hjælp en tiger!”. Den vil enten forsvare sig eller stikke af. Det flugtinstinkt kan man ikke bare træne væk. En lydløs cykelrytter i høj fart, vil altid tricke hestens flugtinstinkt, især hvis cyklen pludselig dukker op fra hestens blinde vinkel

Hest set fra oven og tre cyklister der nærmer sig bagfra

Forebyg ulykker

Gør først og fremmest rytter og hest opmærksom på, du kommer. Brug klokken, råb “halløj” eller syng en sang. Hvis du larmer lidt, vil hesten synes, du er mindre farlig. Ting der larmer er nemlig sjældent rovdyr i hestens øjne. Samtidig får rytteren tid til at tage sine forholdsregler, hvis hesten er til den nervøse side. Har du mulighed for det, så træk helt over i modsatte side. Her kan hesten bedre se dig, og du er også i mere sikker afstand, hvis hesten skulle finde på at sparke.

Der skal være plads til os alle i trafikken, og med lidt hensyn og omtanke kan vi minimere fremtidige ulykker.

Kunne du lide denne artikel? Så giv os et Facebook

Få en besked når der er nye indlæg. Tilmeld dig nyhedsbrevet

45 Kommentarer

  1. Simon Nørgaard 15/01/2017 at 10:37

    Tre regler. Altid respektere hinanden. Altid følge reglerne. Aldrig diskutere med en kvinde på en hest

  2. Super godt skrevet

    Nu mangler jeg bare at de lokale rytter her tager hensyn til os på gå ben i skoven, desværre blev der galopere meget tæt forbi mig og min hvalp.
    som barn lærte jeg at man altid holder op og skridter når man passere andre (cykel, hund, menneske ovs.) Det ikke så svært.

    Vi skal alle tage hensyn.

  3. Gid der var flere som dig!

  4. Alex Linaa 05/11/2014 at 11:38

    Heste må slet ikke være på cykelstierne, de er at betragte som biler i færdselslovens forstand.
    Så kære ryttere, vil I ikke nok undlade at ride på cykelstierne, og derved gøre os cyklister til de svage trafikanter?

  5. Som liggecykelpilot stopper jeg som regel helt, står af og trækker forbi, hvis hest og rytter kommer mod mig. Ved overhaling tager jeg kontakt med rytteren først og kører så langt over i den anden side som muligt. Kommer der modkørende, så kan man jo vente lidt. 😉

    Det er ikke for at pudse glorien, men heste er bare ikke vilde med liggecykler, så hellere bruge et minut eller to frem for at ende med en løbsk hest og en forslået rytter.

  6. Det burde være ganske almindeligt, at der tages hensyn til alle der færdes ved og på vejen eller i skoven, hvad enten man er på “stålhest” eller hest.
    Desværre er der mange der ikke tænker over at et dyr kan reagere anderledes end det der forkommer logisk, så derfor sæt dog farten ned, brug din stemme, gør opmærksom på dig selv. Det tager ikke en evighed at vise hensyn, hverken i bil eller på cykel.
    Selv trafikvante heste kan blive forskrækket, jeg møder ofte heste, og jeg har en regel, det er vent og kontakt rytteren, i denne video var det en trafikvant hest, men min cykel havde den ikke set før, så den reagere som et flugtdyr kun kan og vil gøre. Da det er en længere video er linket sat til hvor jeg møder hesten, hvis dette ikke sker ved tryk så “spole” frem til ca. 3.15 i video http://youtu.be/bNaLSuD8svs?t=3m15s
    Hvis hensyn, og husk et smil det smitter 🙂
    mvh
    Søren

  7. Dorte Sølvbjærg 20/10/2014 at 15:31

    Super go´ artikel. Lige hvad vi manglede 🙂 Vi møder rigtig mange cyklister i Sønderskov og Aarup Skov i Aabenraa. Vi siger også altid, at de skal råbe eller lign når de kommer. De gør det rigtig godt og vi roser dem også rigtig tit. Det kan kun være i alles interesse. Go´tur til alle! 😀

  8. Torleif – argh der blev jeg lige provokeret af din sidste kommentar – der skal kun få idioter blandt ryttere til at ødelægge de små stier. Jeg oplever så – på de brede fælles stier, at der kun skal få idioter blandt mountainbikere til at ødelægge liv og lemmer for ryttere og gående. Er flere gange blevet meget nær påkørt af cykelryttere, der mener man kan komme jordende bagfra forbi skridtene heste, eller hoppe over bakketoppe uden at se hvad der er på den anden side – for der komme jo nok ikke nogen. Dette på de brede grusveje, som du mener er for kedelige for cyklister – de er der nu alligevel og i høj fart, som man jo kan få netop der. Min holdning er helt bestemt at vi alle skal kunne være i skovene og tage hensyn til hinanden. Jeg har intet imod at tage ned i skridt hver eneste gang jeg møder andre ryttere, cyklister, løbende eller gående i skoven. Eller stoppe helt op ved børn og løse hunde osv. Men forventer altså lidt hensyntagen fra den anden side også. Det mener jeg er vigtigere end om stierne bliver mudrede. Og ja der er tit cykelspor på ridestierne så… og jeg møder tit fodgængere på ridestierne, der siger de bedre tør gå der end på fælles stierne, fordi de bliver jordet at mountainbikere. Mit sure opstød her fra. Heldigvis er langt de fleste vi møder søde og viser en form for hensyn, men som du selv siger, der skal kun få idioter til at ødelægge det hele. Så derfor er det jo rart om vi kan nå ud til hinanden, for jeg tænker forståelse for hinanden, kan danne grundlag for at alle kan benytte skovene.

  9. Pia Ottesen 18/10/2014 at 20:20

    Tak og selvfølgelig 😉

  10. @Hans, du spørger om hesten er forsikret, hvis den laver en skade på bilen.
    Da hesten tæller som en blød trafikant, vil jeg næsten mene at det i følge færdselsloven til enhver tid er bilisten, der skal udvise hensyn (ligesom cykel vs. bil), og det derfor med al sandsynlighed vil være bilisten, der skal betale skaderne, da denne burde (jvf. færdelsloven) have holdt større afstand / udvist mere hensyn.

    Heste tæller som et kørende transportmiddel, hvorfor de gå/køre/ride i højre side af vejen som bilister, cyklister og andre kørende. Vi må faktisk ikke ride på fortove (dette er forbeholdt gående), men gør det ind imellem af sikkerhedshensyn.

    I bund og grund er det et spørgsmål om, der skal være plads til alle, hvad enten man befinder sig i bil, på hest eller til cykel. Desværre findes der – som nævnt – idioter på begge sider af hækken, men man kan håbe hovedparten af trafikanter kan lære at udvise hensyn for hinanden 🙂

    Godt indlæg forresten!

  11. Det er faktisk lovpligtigt med en ringeklokke, så den undskyldning holder ikke rigtigt.

  12. Hold nu op nogle kommentarer.
    Hold jer til reglerne, udvist gensidig respekt og brug jeres sunde fornuft, så bør sikkerheden være i top. Her hos os er vi to ryttere, een til hest og mig på cykel, vi har aldrig haft problemer.

  13. Hej Nicoline,
    det her indlæg har fået en langt større rækkevidde end jeg nogensinde havde håbet på. Der er nettet og facebook altså ret fantastisk. Der er jo ingen,hverken bilister, fodgængere, cyklister eller heste, som er 100% trafiksikre. Det er rigtig vigtigt, at vi som trafikanter forstår hinandens udfordringer, så kan vi forebygge ulykker.

  14. Hej

    Tak for et super godt indlæg til debat, jeg har faktisk tidligere uden held flere gange prøvet at få Rådet for større færdselssikkerhed til at tage emnet “hest i trafikken” op, således at man på en god, saglig og konstruktiv måde kan forklare folk der ikke kender så meget til heste om deres genrelle adfærd.

    Ofte er jeg selv stødt på folk i trafikken der påpeger, at hvis din hest ikke er trafiksikker bør du ikke tage den med ud, men det er jo svært at gøre at gøre en hest trafiksikker, hvis man ikke kan tage den ud i trafikken og derigennem vende den til opgaven.

    Hesten er at betragte som en af de “svage” i trafikken såvel som børn, cykler osv. og derfor skal der tages hensyn – det siger loven, men lad os sammen passe på hinanden og tage hensyn til hinanden både i skov og på vej, så kan vi alle kan få mest mulig glæde af de fantastiske naturoplevelser vores fælles land har at byde på.

    En ting er helt sikkert jeg hilser altid stort og glædeligt til alle der tager hensyn til min hest og jeg i trafik og skov, med håbet om at det smitter (hensynet) og bære flere med sig (vi ryttere er ikke sure, men mest bare lidt nervøse for at der sker noget)

    Mange venlige hilsner
    En næsten trafiksikkker 5 årig hest og undertegnede

  15. Ditte Jørgensen 17/10/2014 at 10:43

    Jeg har som rytter altid værdsat bilister/ol. som i god til nedsatte farten en smule (25-30 meter før) og så har holdt dette stabile tempo indtil disse har passeret rytter og hest.
    De fleste holder afstand mens de passerer, og hvis der er mulighed for det, og selvfølgelig ingen modkørende, så holder i over i den “forkerte” vejbane mens de overhaler 🙂
    Det er super dejligt, i forhold til når en bil med 70-80 km/t. fræser lige forbi og næsten snitter hestens side eller rytterens ben.
    Dette er dog kun min holdning 🙂

    Mvh. Ditte

  16. Jeg tager selv farten lidt af, når jeg skal passere en hest i bil, hesten kan jo gøre noget uventet. De fleste heste der færdes i trafikken er ikke bange for biler, og hvis de er, må rytteren jo sørge for at de ikke er til gene for andre. Problemet med cyklister der kommer bagfra er at man hverken hører eller ser dem før de pludselig er ved at overhale. Og så er det ikke kun hesten der bliver forskrækket.

  17. Er “halløj” kan også bruges. Bare du gør rytter og hest opmærksom på at du kommer. Så får rytteren en chance for at tage sine forholdsregler f.eks ride længere ind til siden, så ingen kommer galt af sted

  18. Ja nemlig og vi skal cykle i H-side 😉

  19. Men er en hest så forsikret hvis den laver en skade på bilen,

  20. Julie
    16/10/2014
    Din kommentar afventer godkendelse.
    https://www.youtube.com/watch?v=rKiWdcD_xDU
    Den her video viser ganske fint hvor galt det kan gå vis en hest hopper ud foran en bil og ja her overlever en chaffør heller ikke. Så ha livet kært og pas på jer selv og andre i trafikken. farten af når i ser heste og først gas op når hesten er sikkert forbi..

  21. https://www.youtube.com/watch?v=rKiWdcD_xDU
    Den her video viser ganske fint hvor galt det kan gå vis en hest hopper ud foran en bil og ja her overlever en chaffør heller ikke. Så ha livet kært og pas på jer selv og andre i trafikken. farten af når i ser heste og først gas op når hesten er sikkert forbi..

  22. Ny som jeg er cykelrytter og køre licens løb køre os cykelryttere ikke med en ringe klokke på vores cykler så derfor vil det være lidt svært for os at ringe med klokken når vi møder en hest.

    Og jeg er kørt i mod en hest sammen med nogen andre på natur stien fra Gjern mod ressenbro og der sagde rytteren at vi skulle ringe med klokken når vi så en hest.

  23. Torleif Jensen 16/10/2014 at 17:27

    Det altovervejende problem, set fra MTB rytteres side, er at hestene smadrer de smalle stier i skovene, når jorden bliver fugtig om efteråret.

    Det burde ikke være et problem, da heste kun må færdes i skovbunden (udenfor stier) og på stier der er bredere end 2.5m og har grus- eller asfaltbelægning.

    Bliver der dannet en sti ved ridning i skovbunden, så er det, i modsætning til hvad alle ryttere giver udtryk for at tro, IKKE en ridesti. Det er stadig skovbund og der må ikke rides før stien er væk, da man ikke må danne stier. Stier, dannet ved ridning, må så iøvrigt heller ikke anvendes på cykel.

    Så smalle stier i skoven er gang- og cykelstier, med mindre de er opmærket som ridestier.

    Omvendt må cyklister ikke færdes i skovbunden, kun på stier. Og MTB ryttere finder ingen udfordringer på de brede stier, så vi bør slet ikke mødes i skoven.

    Ja, der findes idioter i begge brugergrupper, men desværre skal der kun få idioter til blandt rytterne for at ødelægge stierne for de øvrige brugere af skoven. Så den eneste gode løsning er at rytterne holder sig til de stier, hvor de må færdes, også selv om der ikke er andre brugere af skoven i nærheden.

  24. Kitty Holm 16/10/2014 at 17:10

    Tak for info.

    Jeg vil egentlig gerne høre hvordan man skal forholde sig, når man kommer i bil/lastbil – bagfra? Jeg har lært til køretimerne at man skal beholde samme fart, fordi motorlydens ensformighed er beroligende. Det er værre for nervøse heste at blive overhalet af et motorkøretøj, der først bremser ned og så accelererer. Motorstøjen vil påvirke hesten. Men det er hvad kørelæreren siger. Hvad siger hestefolket?

  25. I så fald kører du ikke efter forholdene.
    Lad os nu sige cyklisten som du gerne ser det, passerer tæt forbi hesten og den derfor bliver skræmt og løber ud foran din bil,, så er du endt i en meget kedelig situation. Udover at både rytter og hest risikerer at komme slemt til skade, så risikerer du nu at hesten løber ud foran din bil, og jeg tvivler på at du ønsker at få “besøg” af en hest der ruller hen over din bil.
    Jeg har set biler der har været i nærkontakt med heste o.l. ikke noget kønt syn.
    Så måske du skulle genoverveje dine kørerutiner.

  26. Det er en udmærket pointe du har, men som rytter er man også underlagt færselsloven, og den siger at man skal ride i højre side.

  27. Steffen Bøtker 16/10/2014 at 09:32

    Vil så gerne opfordrer rytter på det groveste at de fjerner hestenes pærer, når nu de hopper ud på cykelstien/vejbanen.
    måtte tage den hen over styret pga. en dejlig hestepærer imellem holte og birkerød.
    siger ikke at jeg vil fræse med 210 i timen forbi nu, men det med sikkerheden går begge veje

  28. Hej Gitte
    Tak for din god ide med at ride mod færdselsretning men det er desværre imod færdselsreglern da en hest anses som et motorkøretøjer og skal følge de regler.

  29. Altså idioter findes jo alle steder også til hest. Jeg trækker nu gerne langt ind i rabatten for at give plads til andre trafikanter men det kræver jo at jeg ved at de kommer

  30. Det skal jo ikke køre i den forkerte side men trække helt over når de overhaler og kun hvis der er mulighed for det!

  31. Elbiler kan vel også bruge “klokken” hvis det er nødvendigt 🙂

  32. Hvad vil i gøre når der kommer endnu flere El-biler på vejne, de er næsten lige så lydløs som en cykel men kommer bare med 80 km/t

  33. Thomas Nielsen 15/10/2014 at 20:17

    Jeg melder altid min ankomst i god tid når jeg skal overhale en hest, både på landevejen og i skoven. Jeg synes dog ret ofte at der alligevel bliver fnyst af én, og det er ikke fra hesten… På samme måde så holder jeg mig langt væk fra ridesporene i skoven – jeg ville ønske at dette blev gengældt og at hest og ryttere ikke bruger mountainbike sporene.
    Man kan desværre ikke andet end at føle at ryttere mener at de har mere lov til at bruge skoven end alle andre. Jeg hører desværre det samme om os cyklister og synes at det er en kedelig tendens. Jeg håber at vi alle kan begynde at respektere hinanden lidt mere.

    Mvh. Cyklisten

  34. Tak for de gode råd til cyklister.
    Har delt indlæg på hos to cykelklubber og min egen cykelblogs fb-side.

  35. Hmmm… heri ligger en farlig opfordring til cyklister om at køre i venstre side af vejen for at forbygge ulykker – lave lidt larm og ringe med klokken i god tid er “god cykel skik” og skal bruges ved passage af andre trafikanter både i skov & på landevej, men da ikke at køre “i den forkerte side” !

  36. Gitte Christensen 15/10/2014 at 16:38

    Som cykelrytter, vil jeg anbefale hesterytteren at gå i modsatte side af vejbanen, så har hesten også mulighed for at se cykelrytteren

  37. Henrik Andresen 15/10/2014 at 10:50

    Sikke noget vås! sæt under alle omstændigheder farten ned, når du møder en hest og rytter, og gerne også hvis møderen cyklist på en smal vej. Det hedder at køre efter forholdene 🙂

  38. Kender det godt, min hest han forsøger noglegange (heldigvis forgæves) at løbe ud på vejen, eller dreje/vende om -_-

  39. Pia Gaarslev 15/10/2014 at 04:44

    Måske blot anbefale at cyklisten i stedet for at trække ud på vejen, eller helt over i den anden side, blot giver rytteren tid til at holde hesten an inde i rabatten?

  40. Når cyklisten skal overhale er han alligevel nødt til at køre ud midt på kørebanen og på mindre landeveje vil han nu ligge i din kørebane… Skulle jeg ændre anbefalingen til ikke at overhale, hvis man er cyklist?

  41. Der kommer jeg så kørende imod cyklisten, måske med 80 km/timen ….. Hest eller bil, vælg selv. Jeg vil fastholde, at det er et meget farligt råd at give en blød trafikant.

  42. Ja, på de store landeveje er det jo ikke en løsning at trække over i modsatte side, men på de mindre landeveje kan det sagtens gøres forsvarligt, hvis cyklisten orienterer sig først. Det er jo kun mens de overhaler.

  43. Det er fint, at I prøver at gøre cyklister opmærksomme på, hvordan de kan nærme sig hest og rytter på den bedste måde, men som bilist vil jeg gerne advare mod at trække over i modsatte side; der kommer jeg måske.

  44. Ja bare min blog bliver nævnt som kilde 🙂

  45. Pia Ottesen 14/10/2014 at 14:29

    Hay Gitte.
    Må jeg “låne” dit indslag til, at sende til vores avis og lokal aviser?
    Hilsner
    Pia

Skriv kommentar

Din email vil ikke blive offentliggjort


*